نقش دانش آموزان در پيشگيري از آلودگي هوا:
توسط
در تاریخ 01-02-2016 در ساعت 07:17 PM (3936 نمایش ها)
حتما شما هم مي دانيد كه بسياري از دگرگوني هاي ناخوشايند طبيعت ناشي از رفتارهاي غلط ماست. بهترين راه مقابله با اين دگرگوني ها، آگاه و حساس كردن مردم جهت تغيير رفتارهاي مخرب است. دانش آموزان مهمترين عامل تغيير در آينده هستند. شايد خود شما هم نمي دانيد كه چطور مي توانيد به كاهش آلودگي هوا كمك كنيد اما رعايت موارد ذيل به ما و شما كمك مي كند كه هواي تميز و سالم تري براي تنفس داشته باشيم؛
پياده روي و استفاده از دوچرخه به جاي آنكه از پدر و مادرتان بخواهيد شما را با خودروي شخصي برسانند.
- از پدر و مادرتان بخواهيد تا آهسته تر و ملايم تر رانندگي كنند زيرا در اين صورت سوخت كمتري مصرف مي شود و دي اكسيد كربن كمتري توليد مي شود.
- صرفه جويي كنيد! بخصوص در مصرف كاغذ و مداد زيرا فعاليت كارخانجات موجب آلودگي هوا مي شود.
بهداشت فردي را رعايت نماييد و از خوشبو كننده ها و عطرها كمتر استفاده كنيد.
- در حياط منزل درخت بكاريد، باغچه احداث كنيد يا حداقل از چند گلدان در خانه نگهداري كنيد.
- در روز چند بار دست هايتان را بشوييد. (شستشوي دست ها به از بين رفتن سرب و كاهش مسموميت با سرب كمك مي كند.)
- در مصرف برق و انرژي صرفه جويي كنيد زيرا نيروگاه ها موجب آلودگي هوا مي شود.
بياييد با همكاري هم براي كاهش آلودگي هوا و آسمان آبي تلاش كنيم زيرا همه بخصوص دانش آموزان حق تنفس در هواي سالم را دارند
اما آلودگي هوا چه تاثيري روي اعصاب و روان ما مي*گذارد؟ و چه مشکلاتي را براي بيماران اعصاب و روان ايجاد مي*کند؟ براي يافتن پاسخ اين پرسش*ها، گفت*وگويي داشته*ايم با* دكتر ،
آقاي دكتر! به عنوان اولين سوال، مي*خواهم بپرسم که آيا مي*توان آلودگي هوا را يكي از عوامل ايجاد استرس برشمرد يا نه؟
بله، مطمئنا. منابع استرس*زا براي انسان را مي*توان به 2 دسته تقسيم كرد؛ بيروني و دروني. از منابع استرس*زاي دروني مي*توان به كم*خوابي، كم*اشتهايي، وضعيت رواني و جسمي افراد اشاره كرد و از منابع استرس*زاي بيروني به آلودگي*ها، ترافيك و سروصدا. آلودگي*ها و شامل آلودگي هوا، آلودگي آب و آلودگي خاك مي*شوند. آلودگي* هوا روي همه افراد، چه سالم و چه بيمار، اثر دارد و اثر عمده آن، كم*شدن آستانه تحريك افراد است.