دوره های آلودگی هوا و صوت تیرماه 1397

صفحه 8 از 22 نخستنخست ... 67891018 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 71 به 80 از 219
  1. #71
    Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    52
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    3
    Array

    تا سه شنبه آسمان،* دودگرفته است/ در غرب برف می*بارد، اما خبری از بارندگی در تهران نیس

    ایسنا نوشت: مدیر پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: هوای استان تهران روز سه*شنبه و چهارشنبه (8 و 9 دی ماه) نیمه ابری و درپاره ای نقاط غبارآلود پیش*بینی می*شود.

    احد وظیفه افزود: بیشترین دمای استان تهران در روز سه*شنبه 11 درجه و کمترین آن 4 درجه است. بیشترین و کمترین دمای این استان در روز چهارشنبه 12 و 5 درجه پیش*بینی می*شود.

    وی در ادامه گفت:بررسی نقشه*های پیش*یابی بیانگر جوی آرام در غالب مناطق کشور تا روز سه شنبه(8 دی ماه) است که سبب افزایش آلاینده*های جوی به*ویژه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خواهد شد.

    وظیفه در پایان اظهارکرد: از اواخر سه شنبه و روز چهارشنبه (8 و 9 دی ماه) سامانه بارشی وارد کشور می*شود و در روز چهارشنبه ابتدا استانهای واقع در نیمه غربی و به تدریج دامنه های رشته کوه البرز و در اواخر این روز به صورت پراکنده در شمال شرق و شرق سبب بارش برف و باران، وزش باد و در مناطق جنوبی رعد وبرق خواهد شد همچنین سه شنبه شب و روز چهارشنبه وزش باد شدید جنوبی در استانهای گیلان و اردبیل پیش*بینی می*شود.

  2. #72
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    بیشترین خطرات آلودگی هوا متوجه سالمندان و کودکان زیر 5 سال است

    رییس اداره عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه «آلودگی هوا و كیفیت هوای استنشاقی شهروندان در شهرهای بزرگ می*تواند بیشترین تاثیر را بر سلامت آنها داشته باشد»، گفت:«بیشترین خطرات آلودگی هوا متوجه گروه های سنی بالای 60 سال (گروه سالمندان) و کودکان زیر 5 سال است به گونه ای که در توزیع پیامدهای سلامتی حدود 81 درصد از سالمندان تحت تاثیر استنشاق هوای آلوده قرار می*گیرند.»

    سلامت*نیوز:مهندس شیدا ملک افضلی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت:«یكی از موارد افزایش آمار مرگ و میر در هر جامعه*ای بعنوان شاخص های حیاتی آن جامع آلودگی هوا است،* البته عواملی نظیر دلیل بالا بودن نرخ رشد جمعیتی کشور را در دهه*های پیشین را نیز می*توان از این دلایل برشمرد و مسئله مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تنها در شهرهای بزرگ مطرح نبوده بلکه در شهرهای کوچکی که از آلودگی هوا تحت تاثیر قرار می*گیرند نیز این مسئله وجود دارد.»

    وی افزود:« بحث مرگ ومیر و ناشی ازاستنشاق آلاینده های هوا در فضاهای شهری با آن چیزی که مسمومیت ناشی از استنشاق منواکسیدکربن یا گازگرفتگی به خاطر احتراق ناقص در نظر گرفته می شود تفاوت زیادی دارد و در مستندات پزشكی قانونی و بررسی متوفی امكان دقیق تعیین علت مرگ بدلیل آلودگی هوای فضاهای شهری و آزاد وجود نداشته بلكه بررسی هایی که از طریق مستندات و خطوط راهنمای علمی و مطالعات اپیدمیولوژیک در بلند مدت در شهرهای دارای آلودگی هوا اتفاق می افتد می تواند روند های شاخص های سلامت و پیامدهای مرتبط به تغییرات آلایندگی هوا را مشخص نماید.»

    وی تصریح کرد:«در روند منجر به فوت در جامعه ای كه تحت تاثیر تغییرات و افزایش میزان آلایندگی هوا قرار دارد ، عوامل مداخله*گرانه بسیاری موثر هستند،* مشکلاتی از قبیل بیماریهای قلبی، تنفسی، ابتلا به بیماری های خاص از این گروه بوده كه باعث می شود بر نرخ موارد مرگ و میر برای این شهروندان در شهرهای دارای آلودگی هوا اثر گذار باشد. که از این عوامل به غیر از مسئله شیوه زندگی افراد ، وضعیت تغذیه*ای ، سابقه ابتلا به بیماری های ژنتیک و مشکل بیماری های اکتسابی یکی از دیگر فاکتورهایی که باعث بیماری یا بیماری که به دلیل مزمن شدن و یا وخامت بیماری و منجر به مرگ می*شود آلودگی هوا است.»

    رییس اداره عوامل محیطی موثر بر سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد:« آلودگی هوا و كیفیت هوای استنشاقی شهروندان در شهرهای بزرگ می*تواند بیشترین تاثیر را بر سلامت آنها داشته باشد وبا افزایش بیش از حد مجاز آلاینده هایی مثل ذرات معلق با قطر کمتر از 10 و 5/2 میکرون که اصطلاحا به این ذرات قابل استنشاق گفته می شود شدت و بروز بسیاری از بیماریها ،*حملات قلبی و تنفسی ،*حملات آسم را تحت تاثیر قرار می دهد. سایر آلاینده های هوا هم که می تواند اثرات سوئی بر سلامت و بروز بیماری ها داشته باشند ترکیباتی مثل بنزو آلفاپیرن، بنزن،ترکیبات فلزات سنگین و آلاینده هایی مثل اوزون، دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و منواکسید کربن است.»

    وی گفت:«بر اساس تحقیقات و مطالعات بین المللی که در دنیا صورت گرفته است و نتایج این مطالعات توسط سازمان جهانی بهداشت ارائه شده ، نشان می*دهد که افزایش آلاینده*هایی در میانگین*های سالانه برای آلاینده*ای مثل ذرات معلق باعث افزایش پیامدهای سلامتی نظیر افزایش 3 درصدی حملات آسمی در افراد مبتلا به آسم می*گردد. مشکلات تنفسی برای افرادی که در محیط هایی با افزایش میانگین سالانه ذرات معلق همراه هستند بین 2 تا 5/3 درصد افزایش پیدا می*کند در این شرایط پیش*بینی می*شود که حملات قلبی در بین افراد با سابقه بیماری*های قلبی و عروقی به میزان 1 درصد افزایش یابد.»

    مهندس شیدا ملک افضلی افزود:«همچنین طبق مطالعات سازمان جهانی بهداشت چنانچه در میانگین سالانه آلاینده ذرات معلق 10 میکروگرم بر مترمکعب افزایش پیدا کند انتظار می*رود افزایش میزان مرگ و میر در افرادی كه دارای سابقه مشکلات تنفسی و قلبی و عروقی هستند حدود 3 درصد افزایش یابد.»

    وی خاطرنشان کرد:«در خصوص آلودگی هوا و نکاتی که بایستی شهروندان و افرادی که در نقاط مختلف کشور با آلودگی هوا زندگی می*کنند رعایت شود این است که بیشترین خطرات متوجه گروه های سنی بالای 60 سال (گروه سالمندان) و کودکان زیر 5 سال است به گونه*ای که در توزیع پیامدهای سلامتی حدود 81 درصد از سالمندان تحت تاثیر استنشاق هوای آلوده قرار می*گیرند، لذا با توجه به توصیه ها و نکات بهداشتی که از طریق وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی دانشگاه*ها توسط رسانه ملی اعلام می*گردد می*بایست توجه ویژه شده و به آن عمل شود.»

  3. #73
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    آلایندگی هوای تهران چه خسارات اقتصادی را در بر دارد؟

    خسارات وارده آلودگی هوا بصورت های مستقیم و غیر مستقیم بر اقتصاد فردی و محلی و ملی تأثیر می*گذارد. اندازه گیری دقیق این تأثیرات همیشه مشکل بوده است. در بخش خسارت های اقتصادی مستقیم می توان به مرگ تدریجی فضاهای سبز و جنگل ها در اثر مواجهه با آلاینده های NOx و ازن (O3) ، . . . و یا آسیب به آثار تاریخی، اشیاء و نمای ساختمان ها در اثر ساییدگی توسط ذرات معلق (PM) و یا ترکیبات شیمیایی آلاینده بر روی آنها نام برد.
    تعطیل شدن مناطق شهری آلوده شده و درنتیجه تعطیلی چرخه اقتصادی کل سیستم های مالی و شهری از دیگر نمونه های خسارات اقتصادی از نوع مستقیم آن می باشند.
    ابتلا به بیماری های تنفسی، قلبی و ریوی و یا تشدید این امراض و در اثر بروز پدیده های گوناگون آلودگی هوا و بستری شدن شهروندان تحت تاثیر قرار گرفته در خانه یا بیمارستان و ورود به چرخه بهداشت و درمان خود نیز هزینه هایی مستقیم و غیر مستقیمی را در بر می گیرد. در گذشته سازمان های داخلی و خارجی برآوردهای دلاری – ریالی متفاوتی را در طول سال ناشی از آلودگی هوا بر شهر تهران ارائه داده اند. عمده این بر آوردها صحبت از ضرور و زیان های ناشی از هزینه بیماران و یا مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا داشته است. استنشاق هوای آلوده حاوی منواکسید کربن منجر به افزایش کربوکسی هموگلوبین خون شده که در شخص مواجهه شده از سردرد و بی حوصلگی آغاز و در سطوح بالای آن تا مرگ پیش می رود. از دست دادن قوای تشخیص و دیگر عوارض مثل از دست دادن شادابی نیز در این میان وجود دارد. حال ارزش گذاری اقتصادی رسمی بر حیات (به هنگام مرگ) و یا عوارض دیگر که معمولاً دیده نمی شوند، کاری بسیار دشوار است که معمولاً با مسائل فلسفی، احساسی و مفهومی گره می خورد و به قول فیشر (1909) غیر قابل تبدیل به دلار می شود.
    طبق تئوری و شیوه ارزیابی بر اساس سرمایه انسانی، عمر از دست رفته یک فرد مولد نیز در برگیرنده ضررهای دیگری است که چنانچه فرد آسیب دیده از چرخه اقتصاد خارج نمی شد به چرخه اقتصادی فردی و ملی باز می گشت.

  4. #74
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    اقدام مؤثر شهرداری مشهد در افزایش آلودگی* هوا!!!!

    مشکلی چند وجهی که شکی در ناتوانی بشر امروزی برای حل آن نیست، اما همگان از تلاش برای کاهش اندکی از آلودگی نفسی که می*کشند سخن می*گویند و دستگاه های گوناگون دست اندرکاران زندگی شهری شعارهای زیبای فراوانی در باب پاکیزگی هوا سر می*دهند.
    بر همین اساس و به استناد گزارشهای متعددی که همواره منتشر می*شود شهر مشهد یکی از آلوده*ترین شهرهای کشور است به نحوی که شمار روزهای هوای سالم این کلانشهر کمتر از دو ماه در سال است و بیشتر روزها وضعیت هوا در مرز هشدار قرار دارد.
    از سوی دیگر و در بیان علل این آلودگی، تردد چند صدهزار خودرو در طول روز یکی از عوامل اصلی تولید آلودگی در این کلانشهر محسوب می*شوند. با این وصف می*توان گفت هر طرحی که بتواند از تردد خودروها کاسته و یا از ایجاد گره ترافیکی و توقف و تولید گازهای سمی جلوگیری کند گامی در راستای کاهش آلودگی برداشته و قابل تقدیر است.
    حال تصور کنید اقدامی در شهر صورت بگیرد که برخلاف این اصل کلی باشد چگونه می*توان آن را توصیه کرد که نمونه آشکار آن، این روزها در میدان استقلال مشهد درحال اجراست بی*گمان کسانی که حتی برای یک بار از میدان استقلال عبور کرده*اند بر ترافیک دایمی این میدان اذعان دارند، حال تصور کنید شهرداری مشهد در اقدامی کارشناسی! معبر کنار گذر این میدان را تنگ*تر کرده و برخلاف قاعده*ای الزامی که معابر عریض*تر می*شوند تا از ایجاد و گره ترافیکی جلوگیری شود بخشی از سطح معبر را کاسته است.
    نتیجه اینکه حتی اگر بخش کاسته شده از معبر به معبر میانی اضافه شود یا به فضای سبز هم اختصاص یابد افزون بر خسارات چند جانبه چمن کاری که کارشناسان بر آن واقفند، بی*تردید شاهد افزایش ترافیک این محدوده خواهیم بود که افزایش توقف خودروها و کندی حرکت در مسیر را به دنبال دارد و دستاوردی جز افزایش آلودگی بیشتر هوا حاصل نخواهد شد.
    البته حیف و میل بیت*المال را نیز به تمام کاستی*های این طرح پیشرو باید افزود، زیرا اکنون آسفالت شکافته شده و سازه میانی تخریب و با هزینه*ای چند برابر ساخته می*شود و بی*تردید مدتی بعد در یک مطالعه کارشناسی باز به این نتیجه می*رسند که باید معبر تعریض شود، پس دوباره سازه*های ایجاد شده تخریب می*شوند و احتمالاً به حالت قبل از اجرای طرح بازگردانده می*شوند و با صرف هزینه*های بیشتری معبر تخریب شده دوباره آسفالت می*شود. براستی باید گفت خدا قوت.

  5. #75
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    شروع سال تحصیلی هوای تهران را چقدر آلوده می*کند؟

    همزمان با آغاز سال تحصیلی و ماه مهر و با توجه به افزایش ۲۰ درصدی ترافیک در معابر شهر تهران، ۱۳۴ تُن منواکسید کربن، ۸ تُن اکسید نیتروژن، ۱۶ تُن ترکیبات آلی فرار، ۴۰۰ کیلوگرم دی اکسید گوگرد و ۶۴ کیلوگرم ذرات معلق وارد هوای تهران می شود.
    شروع سال تحصیلی هوای تهران را چقدر آلوده می*کند؟
    روز اول مهر 94، با آلودگی هوا شروع شد؛ میزان تردد در شهر و همچنین ثبات جوی، باعث شد رکورد دو هفته هوای سالم در شهریور امسال، با شروع پاییز شکسته شود و شاخص یک واحد از استاندارد بالاتر قرار بگیرد و شاخص در محدوده ناسالم برای برخی گروه *های جامعه باشد.
    واحد پایش و پیش بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، همزمان با نخستین روز سال تحصیلی تغییرات ناشی از افزایش ترافیک شهر تهران بر آلاینده های هوا را برآورد کرده است. شروع سال تحصیلی و تردد تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان به سمت مراکز آموزشی و مدارس و افزایش تقاضا برای سفرهای درون شهری الگوی ترافیکی پایتخت را تغییر داده و بر میزان غلظت آلاینده های هوا می افزاید. بیشترین میزان تاثیرگذاری در ساعات اولیه صبح و همچنین حوالی ظهر مشاهده می شود که زمان آغاز به کار و پایان فعالیت مراکز آموزشی است.
    شروع سال تحصیلی، در افزایش حجم ترافیک و ترددهای شهری برای آمادگی دانش آموزان و دانشجویان برای بازگشایی مدارس در شهریور نیز موثر است.
    در گزارش پیش رو، تأثیر بازگشایی مدارس بر وضعیت آلودگی هوا در اولین روز سال تحصیلی 1394 بررسی و تحلیل شده است. همچنین با توجه به اینکه پارامترهای هواشناسی در ایجاد، ماندگاری، توزیع و پراکندگی آلودگی هوا نقش به سزایی دارد، بنابراین در نظرگرفتن شرایط جوی نیز در راستای کسب نتایج دقیقتر ضروری است.
    بنا به اعلام سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران مبنی بر افزایش تردد خودروهای سواری در روز اول مهر سال جاری به میزان تقریبی 20 درصد در مقایسه با روز پیش از آن، انتظار می*رود میزان انتشار آلایندههای هوا در این روز به شرح ذیل افزایش پیدا کند:
    134 تن افزایش در انتشار آلاینده منواکسیدکربن
    8 تن افزایش در انتشار آلاینده اکسیدنیتروژن
    16 تن افزایش در انتشار آلاینده ترکیبات آلی فرار
    400 کیلوگرم افزایش در انتشار غلظت آلاینده دیاکسید گوگرد
    64 کیلوگرم افزایش در انتشار غلظت ذرات معلق
    بر این اساس با فرض افزایش 20 درصدی حجم ترافیک در روز چهارشنبه اول مهر در حدود 198 تُن آلودگی بیشتر تولید می شود.
    در نمودار 1 میانگین روند تغییرات ساعتی آلاینده های ذرات معلق کمتر از 10، 2.5 میکرون و منواکسیدکربن در ایستگاه*های شهر تهران در فاصله 27 شهریور تا 1 مهر نشان داده شده است. براساس اطلاعات زیر غلظت تمام آلایندههای مورد مطالعه در این بازه زمانی با افزایش نسبی روبرو بوده است. همچنین شاخص کیفیت هوای روزانه نیز در همین زمان روند افزایشی داشته است. بهگونه ای که در روز ابتدایی مهر شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار گرفته و به عدد 101 واحد رسیده است.
    با توجه به اینکه آلاینده منواکسیدکربن بیش از سایر آلاینده های هوا متأثر از ترافیک است، این آلاینده در هوای تهران به دلیل افزایش حجم ترافیک به طور محسوس افزایش یافته است؛


    دو نمودار نشان*دهنده وضعیت شاخص کیفیت هوا در شش ماهه ابتدایی سالهای 1392 تا 1394 برحسب تعداد روز است. وضعیت شاخص کیفیت هوا در این بازه زمانی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 1392 در شرایط مطلوب تری قرار دارد و تعداد روزهای آلوده کاهش یافته است؛


    با این حال 2 روز در شش ماهه نخست سال جاری در شرایط ناسالم برای عموم افراد جامعه و 1 روز نیز در وضعیت بسیار ناسالم بوده است. دلیل هم گرد و خاک ناشی از خشکسالی های پی*در*پی است. منشاء این ریزگردها، عمد تا دشت های غربی تهران است. با این حال وضعیت آلودگی هوا در شش ماهه ابتدایی سال جاری و سال 1393 نسبتاً مشابه بوده است.
    وضعیت شاخص کیفیت هوا در روز ابتدایی بازگشایی مدارس در سالهای 1392 تا 1394 نیز نشان میدهد، تهران در اولین روز مهر این سالها در شرایط فراتر از حد مجاز آلایندگی قرار داشته بگونه ای که شاخص کیفیت هوا در روز اول مهر سالهای 1392 تا 1394 به ترتیب برابر با 118، 105 و 101 بوده است.
    با توجه به مصادف شدن اولین روز بازگشایی مدارس در سال جاری با روز چهارشنبه قبل از تعطیلات، انتظار میرود در هفته دوم شروع سال تحصیلی و افزایش حجم ترافیک، بر میزان غلظت آلاینده های هوا افزوده شود.

  6. #76
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    عملیات ترافیکی برای هوای پایتخت

    تهران- ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه مسکن و عمران نوشت: شهرداری تهران با تدوین بسته جامع و مصوب برای کاهش آلودگی هوای تهران، 6 برنامه عملیاتی برای کنترل انتشار ذرات آلاینده در آسمان پایتخت، طراحی کرده است.
    عملیات ترافیکی برای هوای پایتخت
    این گزارش که در شماره روز چهارشنبه هجدهم شهریور 1394 خورشیدی به قلم نورا حسینی انتشار یافته است، می افزاید: اولین آنها از آبان امسال تحت عنوان «محدوده کاهش» در خیابان های منتهی به مرکز شهر، به اجرا درمی آید. طرح «کاهش» جایگزین طرح فعلی «زوج و فرد» می شود به این صورت که معیار عبور و مرور مجاز خودروها در محدوده زوج و فرد - بدون دست کاری مساحت این محدوده- از پلاک خودروها به کلاس خودروها تغییر می کند. این طرح که در برخی کشورها با نام «LEZ» هم اکنون در حال اجرا است، جریان تردد خودروها را براساس وضعیت سیستم سوخت رسانی، تنظیم می کند.
    مطابق آنچه شهرداری تهران برنامه ریزی کرده است، در صورت تصویب نهایی شورای عالی ترافیک، کل 3 میلیون و 379 هزار خودروی پلاک تهران، به 4 کلاس هیبریدی، انژکتوری، کاربراتوری و فاقد معاینه فنی تقسیم می شوند به طوری که خودروهای دسته اول در کلاس آبی، هیچ منعی برای تردد در محدوده کاهش ندارند، خودروهای دسته دوم در کلاس سبز، فقط در روزهای ناسالم، از صبح تا عصر، منع تردد دارند، خودروهای دسته سوم در کلاس زرد، در کل سال از صبح تا عصر منع تردد دارند و دسته آخر در کلاس قرمز در طول شبانه روز، ممنوع الورود می شوند.
    محاسبات شهرداری تهران نشان می دهد: با اجرای طرح «کاهش»، تعداد روزهای سالم از 233 روز فعلی در سال به 300 روز افزایش می یابد و همزمان، با لغو ممنوعیت زوج و فرد، رفاه ترافیکی در این محدوده، برقرار می شود.
    در حال حاضر فقط 900 هزار خودرو مجاز به تردد در هر یک از روزهای زوج و فرد هستند اما با اجرای طرح «کاهش»، 2 میلیون و 957 هزار خودرو کلاس سبز اجازه پیدا می کنند، هر روز و به شرط سالم بودن هوا، در این محدوده تردد کنند.
    منشأ 45 درصد آلودگی هوای تهران را 10 درصد کل خودروهای موجود شهر تهران که «کاربراتوری» هستند، تشکیل می دهند. این خودروها درهر کیلومتر پیمایش 40 گرم ذرات آلاینده تولید می کنند. این در حالی است که خودروهایی که از استاندارد یورو 2 برخوردار هستند تنها 2.7 گرم در هر کیلومتر آلاینده تولید می کنند. یکی از دلایل اصلی مدیریت شهری تهران برای جایگزینی طرح کاهش (LEZ) بی اثر بودن طرح زوج و فرد است. این طرح طی 10 سالی که درتهران اجرایی شده است در خوش بینانه ترین حالت توانسته تنها 4 درصد از میزان آلایندگی هوا بکاهد.
    این آمار را سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می دهد و می گوید: طرح زوج و فرد در تمام سال هایی که اجرایی شده است صفر تا 4 درصد دراین محدوده سبب کاهش آلودگی هوا شده اما در بیرون این محدوده 38درصد بر آلودگی هوای تهران افزوده است. همچنین در برخی از بزرگراه های پایتخت نیز باعث افزایش طول زمان ترافیک شده است.
    بررسی های نشان می دهد، اجرای طرح زوج وفرد در این سال ها در بزرگراه چمران 11 درصد، نواب 10درصد، مدرس 17 درصد و رسالت 12درصد سبب تاخیر در ترافیک شده است. به طوری که حجم ترافیک از رینگ «زوج و فرد» به یک لایه عقب تر و عملا به بزرگراه های منتهی به این محدوده، کشیده شده و باعث افزایش آلودگی هوا در خارج از محدوده زوج و فرد شده است. جلوگیری از ورود خودرو ها در این محدوده هم دچار مشکلاتی بوده است. طبق محاسبات شهرداری، روزانه 900 هزار خودرو اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را دارند. اما با وجود حضور پلیس در گلوگاه های ورودی 250 هزار خودرو به صورت غیرمجاز و 150 هزار خودرو با پلاک مخدوش وارد این محدوده می شوند.
    معاون شهردار تهران همچنین به سایر کشورهایی که از نسخه زوج و فرد برای کاهش آلودگی هوا استفاده کرده اند اشاره می کند و می گوید: در آتن از ژوئن 1982 تاکنون برای حل مشکل ترافیک در محدوده مرکزی شهر که13کیلومتر مربع وسعت دارد از این روش استفاده می کنند. همچنین در مکزیکو سیتی از زمستان 1989 به صورت یک روز محدودیت در هفته یا در پاریس اجرای آزمایشی در سال 1997 و یک بار در 17 مارس سال 2014 به دلیل آلودگی هوا اجرایی شده است. این در حالی است که در تهران از سال 1377 تا 1384 در مواقع اضطرار آلودگی هوا و از سال 1384 تاکنون به صورت دائم این طرح اجرایی شده است. مساحت محدوده طرح زوج یا فرد در تهران 88.5 کیلومتر مربع است. سیدجعفر تشکر هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز گذشته به پارلمان محلی شهر تهران آمد تا از جزئیات طرح «کاهش» رونمایی کند.
    این طرح که به صورت تدریجی از آبان ماه در تهران جایگزین طرح «زوج و فرد» می شود. هنوز به تصویب نهایی شورایعالی ترافیک کشور نرسیده است و یکی از 6 برنامه جامع و مصوب شهرداری برای کاهش آلودگی هوای تهران است.
    در حال حاضر تهران 233 روز سالم دارد که پیش بینی می شود بعد از اجرای طرح «کاهش» تا سال 96 تعداد روزهای سالم تهران به 300 روز برسد و میزان انتشار آلاینده های ناشی از خودرو هم به نصف می رسد. براساس این طرح که جزئیات آن در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته است خودروها به 4 کلاس آبی، سبز، زرد و قرمز تقسیم شده اند. خودروهای کلاس آبی که شامل کلیه خودروهای سواری، وانت بار برقی و هیبریدی و تمامی موتورسیکلت های برقی است هیچ منعی برای تردد در این محدوده ندارند.
    در خودروهای کلاس سبز تمامی خودروهای سواری وانت بار گاز سوز یا بنزینی با استاندارد یورو 2 قرار دارند که همان خودروهای انژکتوری هستند. این خودروها که در شرایط ناسالم از ساعت 6 و نیم صبح تا 19 روزهای کاری امکان تردد در محدود کاهش را ندارند. خودروهای کلاس زرد نیز که شامل خودروهای کاربراتوری با استاندارد پایین تر از یورو 2 هستند در کل ایام سال به جز روزهای تعطیل از ساعت 6 و نیم تا 19 در محدوده کاهش اجازه تردد ندارد. اما در روزهای ناسالم از تردد آنها در شهر جلوگیری می ود. خودروهای کلاس قرمز که کلیه وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی هستند نیز در کل ایام سال و تمامی ساعات شبانه روز اجازه تردد در محدوده «کاهش» را ندارند. تشکری هاشمی در جلسه روز گذشته شورا به نقش موتور سیکلت ها در افزایش آلودگی هوا هم اشاره می کند و می گوید: موتورسیکلت های بنزینی تاثیر بسزایی در آلودگی شهر دارند، به طوری که هر موتورسیکلت به اندازه هشت خودرو آلودگی ایجاد می کند.
    تشکری هاشمی با اشاره به مزیت خودروهای هیبریدی می گوید: یکی از آلاینده های اصلی در شهر آزبست است که در سال های اخیر کم شده اما هر مقدار اندک از این آلاینده نیز غیرمجاز است و باید از چرخه حذف شود. در برخی موارد نیز شاهد کاهش چشمگیر برخی آلاینده ها همانند NO2 و SO2 بوده ایم.
    معاون شهردار تهران با تاکید بر اینکه اندازه گیری سال های متفاوت بیانگر این است که در سال 81 تا 89 مونوکسید کربن آلاینده غالب بوده است، گفت: اکنون این آلاینده به صفر رسیده است. از سوی دیگر از سال 90 ذرات معلق زیر 2.5 میکرون آلاینده غالب بوده این در حالی است که این ذرات منشأ انسانی دارند. با بررسی این ذرات با شاخص PPM 50 برای وضعیت سالم می بینیم که هیچگاه وضعیت پاک را در تهران مشاهده نکرده ایم. معاون شهردار تهران با اشاره به افزایش ذرات معلق با افزایش وزش باد می گوید: در محیط پیرامونی ما ذرات معلق به علت نحوه کارکرد معادن و کاربری زمین ها جدی است. همچنین در مورد میزان گوگرد بنزین باید گفت در سال های 90 تا 92 وضعیت خوب نبود اما در سال 93 بهبود کیفیت نسبی در این حوزه ایجاد شد.
    وی ادامه می دهد: در مورد بنزن نیز باید گفت در سال 93 به مطلوبیت در کاهش بنزن دست یافتیم اما در بنزین سوپر دو برابر بنزین های معمولی بنزن وجود دارد که باید این امر مورد توجه قرار گیرد. در این مدت همچنین در گازوئیل تا حدود هفت هزار PPMگوگرد موجود بود اما در سال 93 به طور متوسط به 50 PPM برای همه مدهای حمل و نقلی رسید. تشکری هاشمی با اشاره به مصرف روزانه بیش از 9 میلیون لیتر بنزین در تهران می گوید: در سال 93 وضع بنزین و گازوئیل بهبود یافته، اما شهر از آلاینده ها همچنان رنج می برد.
    معاون شهردار تهران با اشاره به وضعیت موجود خودروهای آلاینده در پایتخت می گوید: 10 درصد مجموع خودروهای سواری وانت و تاکسی سیستم کاربراتوری و 90 درصد سیستم انژکتوری دارند؛ اما 10 درصد کاربراتوری ها 45 درصد آلایندگی ایجاد می کنند. در صورت مدیریت این 10 درصد 45 درصد آلودگی را مدیریت کرده ایم.
    وی با بیان اینکه از خودروهای سواری که در اختیار مردم است 9 درصد کاربراتوری است، اضافه می کند: به دلیل سن بالا 51 درصد آلودگی ایجاد می کنند؛ زیرا عمر تاکسی های شهر تهران زیر 10 سال است و 10 درصد تاکسی های کاربراتوری 45 درصد آلودگی ایجاد می کنند؛ اما 9 درصد شخصی ها 51 درصد آلودگی ایجاد می کنند. همچنین از مجموع وانت بارها 22 درصد کاربراتوری هستند و سهم آلایندگی آنها 61 درصد آلودگی است. معاون شهردار تهران به اطلاعات دوربین ها اشاره و می گوید: خودروهای ون و تاکسی که از محدوده طرح عبور کرده اند 82 درصد سبز بوده اند و 17.8 درصد قرمز. همچنین خودروهای سواری شخصی 94 درصد سبز، 6 درصد زرد و 0.25 درصد قرمز بوده اند.
    وی با تاکید بر اینکه سهم خودروهای قرمز که اجازه ورود به طرح را ندارند، اندک است، می گوید: با مدیریت درست می توان تغییر وضعیت خودروها را داشت. این مقام مسوول با تاکید بر اینکه فرض ما بر ایجاد حداقل محدودیت است، می گوید: گاهی گفته می شود این طرح به نفع پولدارها است باید گفت یک خودرو پراید از حدود سال های 81 تا 82 انژکتوری شده است و بیش از 96 درصد ماشین های تهران انژکتوری هستند. بنابراین این طرح به پولدارها ارتباطی ندارد. آنها که خودرو قدیمی دارند با افزایش کیفیت خودرو خود مشکل آنها قابل حل است. بیش از 20 درصد سلامت تهران به تعیین تکلیف این تعداد خودرو مربوط است. معاون شهردار تهران ادامه داد: در مورد تشخیص سیستم های انژکتوری و کابراتوری نیز می گوید: با رصد پلاک به بررسی سال ساخت و مدل ثبت شده در کارتکس خودروها در راهور می پردازیم و از طریق مقایسه با بانک اطلاعات راهور به صورت مکانیزه به این اطلاعات دست می یابیم. در مورد موتورسیکلت نیز باید گفت ظاهر موتورهای برقی متفاوت است؛ ضمن اینکه در مورد پلاک آنها نیز قرار است تفاوت هایی در نظر گرفته شود؛ اما مشکل موتورسوارها ناهنجاری و قانون شکنی آنها است.
    به گزارش «دنیای اقتصاد»، مناطق کم انتشار مناطق جغرافیایی هستند که با هدف بهبود کیفیت هوا در این مناطق ایجاد شده اند. برای رسیدن به این هدف، خودروهای با آلایندگی بالا و غیر استاندارد از ورود و خروج در این مناطق منع شده اند و دسترسی وسایل نقلیه به آنها بر اساس میزان انتشار آلودگی شان تعریف و محدود شده است.
    *منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

  7. #77
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    آلودگی هوا و ترافیک: اقتصاد یا مهندسی؟

    تین نیوز | سال*ها است که شهر تهران با مشکل ترافیک و آلودگی هوا به*ویژه در 6 ماه اول سال رو*به*رو است و به نظر می*رسد که این مشکل نه تنها حل نشده، بلکه به مرور بر شدت آن افزوده شده است.
    البته مشکل ترافیک و آلودگی هوا مختص ایران و تهران نبوده و بسیاری از شهر*های بزرگ دنیا کم*و*بیش با این مشکل دست و پنجه نرم می*کنند و این پدیده، همانند بسیاری دیگر از مشکلات جانبی توسعه اقتصادی برخاسته از تمرکز بالای جمعیت در مراکز پرجمعیت شهری است و تاحدی گریزناپذیر.
    برای حل مشکل ترافیک و آلودگی، اقدامات مختلفی پیشنهاد و اجرا شده است که گرچه مفید است، اما اثربخشی قابل*توجهی نداشته است. گرچه آلودگی تاثیر محسوسی بر ایجاد ترافیک ندارد؛ اما ترافیک بیشتر، بر شدت آلودگی می*افزاید. بر این اساس، هر راه حلی که از مشکل ترافیک بکاهد از مشکل آلودگی نیز می*کاهد.
    همانند بسیاری از مسائل اقتصادی، حل مشکل ترافیک و آلودگی سهل نبوده و مستلزم تحلیل هزینه- فایده و پذیرش هزینه*هایی برای دستیابی به فایده ترافیک و آلودگی کمتر است. بر این اساس، نگاه کردن به موضوع به عنوان یک مشکل فنی و مهندسی نگاهی ناقص بوده و مانع از غلبه بر این مشکلات است.
    به عنوان نمونه، تلاش*های قابل تقدیر شهرداری تهران در ایجاد بزرگراه*ها، پل*ها و زیرگذرها، نتوانسته است مشکل ترافیک را حل کند؛ چراکه این نوع نگاه به حل مشکل ترافیک، عمدتا نگاهی فنی و مهندسی است و در پی آن است که ترافیک را روان*تر کرده و مدت زمان رسیدن به هدف را کمتر کند. گرچه در غیاب چنین اقدامات ارزشمندی، وضعیت بسیار دشوارتر از وضع موجود می*بود، اما حل یا کاهش مشکل ترافیک و آلودگی نیازمند توجه جدی*تر به ابعاد اقتصادی آن است.
    حل مشکل ترافیک و آلودگی در تهران و شهرهای بزرگ مستلزم مجموعه اقداماتی است که برخی از آنها خارج از کنترل مسوولان شهری و برخی نیز کم*و*بیش در اختیار مسوولان شهری است.
    از جمله اقداماتی که خارج از کنترل مسوولان شهری بوده و موضوعی ملی و کلان محسوب می*شود، تلاش برای توسعه متوازن است تا از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری کند. آشکار است که گرچه تمرکز جمعیت منافع اقتصادی قابل*توجهی دارد، اما سبب ایجاد مشکلات فراوانی به شکل اثرات جانبی منفی و فشار برای ارائه خدمات عمومی می*شود. همچنین تمرکز بالای جمعیتی می*تواند تهدیدی بالقوه برای ثبات سیاسی و اجتماعی در جوامع امروزه باشد که نمونه*های زیادی از آن در کشورهای مختلف دیده شده است، به*گونه*ای که حتی نتیجه یک مسابقه فوتبال را تبدیل به یک آشوب اجتماعی می*کند.
    به*رغم آنکه سیاست رشد و توسعه متوازن همواره در برنامه*های توسعه کشور مورد اشاره و تاکید قرار گرفته، اما در عمل اقدامات موفقیت*آمیز که توجیه کننده هزینه*های صرف شده باشد، صورت نگرفته است. هنگامی که توسعه کشور نامتوازن پیش رود، تلاش مسوولان شهری برای آبادانی شهرهای بزرگ و حل مشکلات شهری تبدیل به ابزاری برای تشدید مشکلات از طریق ایجاد جذابیت برای مهاجرت می*شود.
    یکی از مسائل دیگری که خارج از کنترل مسوولان شهری است و یک تصمیم*گیری ملی محسوب می*شود، قیمت بنزین است. به*رغم تلاش ارزشمند گسترش مترو و اتوبوس*های تند رو، همچنان بخش بزرگی از حمل ونقل داخل شهرهای بزرگ و از جمله تهران با استفاده از اتومبیل صورت می*گیرد که به معضل ترافیک و آلودگی می*افزاید. هنگامی که قرار باشد بنزین به قیمت پایین عرضه شود، نه امکان واردات بنزین با کیفیت بالا وجود خواهد داشت و نه امکان تولید بنزین با کیفیت بالا در داخل. حتی زمانی که قیمت بنزین در ابتدای اجرای طرح هدفمندی یارانه*ها افزایش داده شد، هنوز پایین*تر از متوسط قیمت*های جهانی بود و عدم تغییر و تعدیل آن با تورم از آن زمان سبب شده است که قیمت نسبی بنزین بسیار پایین بماند و تفاوت قیمت سهمیه*ای و آزاد آن معناداری خود را تقریبا از دست بدهد. قیمت پایین بنزین از جمله عوامل محرک استفاده از اتومبیل است، چالشی که در شهرهای بزرگ با توصیه اخلاقی که هیچ، حتی با اجرای طرح زوج و فرد هم به سختی قابل ممانعت کردن است.
    قیمت پایین بنزین در عین حال یارانه*ای به شرکت*های تولیدکننده اتومبیل داخلی است که اتومبیل*های بی*کیفیت و پرمصرف خود را به راحتی به فروش برسانند و از بابت نقشی که در ایجاد آلودگی دارند، نه تنها هزینه*ای متحمل نشوند؛ بلکه پاداشی نیز دریافت کنند. لازم به ذکر است که با وجود قیمت بسیار بالای اتومبیل در ایران، این بالا بودن قیمت نقشی چندان در میزان استفاده از اتومبیل در داخل شهر ندارد چرا که نوعی هزینه ثابت است و عمدتا در تصمیم خرید یا عدم خرید اتومبیل نقش دارد.
    بعد از خرید اتومبیل استفاده یا عدم استفاده از اتومبیل تاثیر چندانی بر این هزینه ندارد درحالی*که هزینه بنزین نوعی هزینه متغیر بوده و در تصمیم*گیری استفاده از اتومبیل بسیار موثر است.
    موضوع دیگری که خارج از کنترل مسوولان شهری است، بیمه اتومبیل است. پایین بودن حق بیمه و البته پوشش اندک آن به*ویژه در مورد تصادفات منجر به فوت عاملی برای تشویق خرید و استفاده از اتومبیل است. افزایش حق بیمه اتومبیل و به*طور مشخص بخش اجباری آن می*تواند منجر به کاهش استفاده از اتومبیل شود که خود کاهش آلودگی و ترافیک را به دنبال دارد. البته جزئیات دقیق آن نیاز به دیدگاه کارشناسان فقهی و حقوقی دارد.
    اما مجموعه سیاست*ها و اقداماتی که در اختیار مسوولان شهری است و از طریق آنها می*توان از مشکل ترافیک و آلودگی کاست، شامل هزینه طرح ترافیک، هزینه و امکانات پارک کردن اتومبیل در خیابان*ها و کوچه*ها، میزان و نحوه اعمال جرایم رانندگی در داخل شهر و مواردی از این قبیل است. باید توجه داشت که استفاده از اتومبیل دارای مواردی هزینه شخصی یا هزینه تحمیل شده بر دارنده اتومبیل است که شامل هزینه بنزین، هزینه پارک کردن، هزینه نگهداری و تعمیرات است و علاوه*بر این، دارای برخی هزینه*های اجتماعی (به معنی هزینه*هایی که توسط دارنده اتومبیل ایجاد می*شود، اما اجتماع آن را متحمل می*شود و نه دارنده اتومبیل) از قبیل ایجاد ترافیک و کندی حمل*و*نقل، آلودگی صوتی، تنفسی و دیداری است. هر گونه اقدامی برای کاهش ترافیک و آلودگی مستلزم آن است که بخش بیشتری از هزینه*های اجتماعی به*گونه*ای به دارنده اتومبیل منتقل شود و به این ترتیب انگیزه خرید و استفاده از اتومبیل را کاهش دهد.
    در شهر*های بزرگ لازم است طرح ترافیک در محدوده قابل*توجهی به اجرا گذاشته شود و هزینه خرید آرم طرح ترافیک به*طور قابل*توجهی افزایش یابد. در حال حاضر، نحوه توزیع آرم طرح ترافیک در تهران بیش از آنکه بر اساس هزینه بین متقاضیان آن تبعیض قائل شود، بر اساس معیار*های دیگر تبعیض انجام می*شود. اگر قرار است برای دستگاه*های دولتی و شبه*دولتی (که گسترش آنها یکی از عوامل افزایش استفاده از اتومبیل است) و صاحبان شرکت*ها و موسسات، اولویت واگذاری آرم طرح ترافیک در نظر گرفته شود؛ لازم است در هزینه آن نیز بازنگری شود تا استفاده*کنندگان از این طرح، بخش بیشتری از هزینه*های تحمیل شده به اجتماع را متحمل شوند و ضمن کاهش تقاضای آرم طرح ترافیک درآمد*های حاصله صرف عمران شهری و حمل*و*نقل عمومی شود. رقمی که در حال حاضر برای آرم طرح ترافیک مطالبه می*شود، برای بسیاری از استفاده*کنندگان آن آنقدر ناچیز است که نقشی در تصمیم*گیری آنها برای خرید آرم طرح ترافیک ندارد.
    ضمن آنکه سیاست*های تبعیض قیمت دیگری مانند مرتبط کردن هزینه آرم طرح ترافیک به سطح درآمد متقاضیان وجود دارد که می*تواند در افزایش درآمد حاصله و کاهش تقاضای طرح ترافیک موثر واقع شود. نتیجه این اقدامات کاهش در ترافیک و آلودگی حاصل از آن است.
    از جمله اقداماتی که در حیطه اختیارات مسوولان شهری است، نحوه برخورد با پارک کردن اتومبیل در معابر عمومی است. در حال حاضر نه تنها در کوچه*ها و خیابان*های کوچک، بلکه در بسیاری از خیابان*های اصلی نیز اتومبیل*ها بدون هیچ هزینه*ای یا با هزینه*ای بسیار اندک، پارک می*شوند که خود از عوامل مشوق خرید و استفاده از اتومبیل است. اولا ضروری است که به هیچ وجه اجازه پارک کردن در خیابان*های پر*تردد داده نشود و در خیابان*های فرعی نیز هزینه قابل*توجهی برای پارک کردن اتومبیل در نظر گرفته شود. این اقدام ضمن کاهش ترافیک و آلودگی می*تواند منبع درآمد قابل*توجهی برای عمران شهری باشد. درواقع در حال حاضر بخش قابل*توجهی از مشکل ترافیک و آلودگی امکان و ارزان بودن پارک کردن اتومبیل در معابر عمومی است.
    سیاست دیگری که به نوعی در مفهوم کلی، در حیطه اختیارات مسوولان شهری است، جرایم راهنمایی و رانندگی است که هم از نظر میزان و هم از نظر نحوه اجرا می*تواند در کاهش ترافیک و آلودگی نقش قابل*توجهی داشته باشد. مقدار جرایم رانندگی برای تخلفاتی از قبیل پارک کردن غیر مجاز، وارد شدن به محدوده طرح ترافیک و نداشتن معاینه فنی با توجه به احتمال وضع جریمه در حال حاضر نسبتا پایین است و اجرای آن نیز قابل بهبود است. در شرایطی که تخلفات مربوطه بسیار بالا است حکایت از نرخ موثر پایین جریمه دارد که هم متاثر از میزان جریمه و هم متاثر از نحوه اجرای جرائم است، چگونگی بهبود این موضوع نیز نیاز به مطالعه*ای تحقیقی دارد (مانند خصوصی*سازی همراه با پاسخگویی پاره*ای از اقدامات کنترل ترافیک) که بر اساس آن راه*حل*هایی اندیشیده شود.
    در انتها باید خاطرنشان کرد که تاکنون برای مقابله با مشکل آلودگی و ترافیک، اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است، اما چون مشکل به عنوان یک مشکل اقتصادی دیده نشده، اقدامات انجام*شده نیز از ضریب موفقیت بالایی برخوردار نبوده است و هدف نوشتار حاضر نیز یادآوری همین موضوع بوده است.

    *دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران

  8. #78
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    آلایندگی 8 برابری موتوسیکلت

    تین نیوز | رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان این که متاسفانه مسئولان از آلایندگی موتوسیکلتها در تهران غافل شده*اند، افزود: دستگاههای مربوطه باید در مورد پلاک گذاری موتوسیکلتهای کاربراتوری پاسخگو باشند و در این مورد بازنگری کنند.

    رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با اشاره به این که براساس نظر کارشناسان درصد بسیاری از آلودگی هوای تهران نتیجه تردد خودروها و موتوسیکلتهای فرسوده است، گفت: در شرائط کنونی هر موتوسیکلت کاربراتوری در تهران ٨ برابر یک خودرو یورو٢ آلایندگی تولید می*کند.

    وی با بیان این که متاسفانه مسئولان از آلایندگی موتوسیکلتها در تهران غافل شده*اند، افزود: دستگاههای مربوطه باید در مورد پلاک گذاری موتوسیکلتهای کاربراتوری پاسخگو باشند و در این مورد بازنگری کنند.

    حافظی با اشاره به این که باید به سمت تولید و استفاده از موتوسیکلتهای برقی و انژکتوری حرکت کنیم، تصریح کرد: متاسفانه عده*ای سودجو با واردات موتوسیکلتهای چینی و کاربراتوری در پی منافع خود هستند که در این مورد وزارت صنعت باید هرچه سریعتر وارد عمل شود.

    رئیس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران با بیان این که همه خودروهای دیزلی باید به فیلتر دوده مجهز باشند، عنوان کرد: خودروسازان داخلی هنوز نصب فیلتر دوده در خودروهای دیزلی را جدی نمی*گیرند که این موضوع امروز آلودگی هوا را افزایش داده است.

    وی با بیان این که ضروری است دولت، گزارشی در مورد اجرای مصوبات اردیبهشت ماه سال ٩٢ در مورد کاهش و مقابله با آلودگی هوا ارائه کند، افزود: آلودگی هوا امروز تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می*شود، بنابراین برای مقابله با این پدیده همه دستگاههای مسئول باید وظایف خود را بخوبی انجام دهند.

  9. #79
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    لزوم اولویت بخشی به حمل و نقل ریلی

    وبلاگ تین نیوز، احمد مسجد جامعی | به طور کلی آلودگی هوا در کلان شهرها فرآیند پیچیده ای دارد. به این معنا که با توجه به تراکم جمعیتی که طی سال های اخیر به وجود آمده است و شکل گیری ساختمان ها و مجتمع های بزرگ آلودگی نیز تشدید شده است زیرا هر کدام از این عناصر ذکر شده برای گرم کردن تاسیسات خود نیاز به انرژی بیشتری دارند که قطعا حجم آلودگی را افزایش می دهد.

    متاسفانه تردد وسایل شخصی نیز نه تنها در شهر تهران بلکه در تمام شهرها این مسئله را با حساسیت خاصی رو به رو کرده است. یکی از راهکارهای کوتاه مدت مشخص کردن وضعیت وسایل سوختی است باید تلاش کرد با تامین سوخت مناسب آلودگی هوا را کاهش داد. همچنین رسیدن به نتیجه مطلوب در بحث آلودگی هوا باید طرح های بیشتری مد نظر قرار گیرد.

    دسترسی آسان و ارزان به وسایل حمل و نقل عمومی تا حدودی این معضل آسیب زا را برطرف می کند. چنانچه تردد و رفت و آمد شهروندان راحت صورت گیرد و حمل و نقل عمومی ریلی گسترش پیدا کند حتی تردد با اتوبوس های تندرو به حداقل می رسد که این خود نیز در کاهش آلودگی هوا بی تاثیر نخواهد بود.

    در حال حاضر پایه های حمل و نقل ریلی گذاشته شده است و با گسترش این مسئله حجم جا به جایی شهروندان بسیار گسترده تر و سریع تر انجام می شود که قطع به یقین در کاهش میزان آلودگی هوا تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین اولویت بخشی به حمل و نقل ریلی باید در دستور کار قرار گیرد.

    بسیاری از پروژه ها، تونل ها و خیابان های دو طبقه ای که احداث می شود هزینه گزافی را در بر دارد و به عقیده من اگر این هزینه ها صرف حمل و نقل ریلی و مترو شود به طور قطع تردد با سرعت و شتاب بیشتری صورت می پذیرد و از سوی دیگر نیز دسترسی آسان و ارزانی خواهیم داشت. هدف گذاری و سرمایه گذاری در این بخش ها بسیار ارزشمند تلقی می شود و بهتر است در برنامه های جدید شهرداری مورد تاکید بیشتری قرار گیرد.

  10. #80
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    نوشته های وبلاگ
    2
    میزان امتیاز
    0
    Array

    تردد خودرو در کشور ٢ برابر استاندارد جهانی است

    سخنگوی فراکسیون محیط*زیست و توسعه پایدار درمجلس با بیان این*که روزانه ١٥*میلیون لیتر بنزین درپایتخت می*سوزد، گفت: تا زمانی که معضل ترافیک در پایتخت حل نشود، نمی*توان انتظار کاهش آلودگی هوا را داشت.
    موید حسینی صدر در گفت*وگو با خانه ملت، درخصوص دلایل پایداری آلودگی هوای پایتخت گفت: پایداری آلودگی محیط*زیست به*ویژه هوای پایتخت دلایل مختلفی دارد، به*عنوان مثال با شروع فصل زمستان مصرف سوخت افزایش پیدا کرده و دربرخی شرایط با کاهش میزان گاز از سوخت*هایی مانند مازوت و نفت کوره استفاده می*شود. نماینده مردم خوی و چایپاره درمجلس افزود: همچنین با توجه به این*که در فصل زمستان ترافیک بسیار سنگین است، آلودگی هوا به مراتب افزایش بیشتری دارد؛ البته درحال حاضر ٧٠٠ تا ٨٠٠*هزار دستگاه موتورسیکلت درسطح شهر تردد دارند که همگی دودزاست، بنابراین این عامل نیز نقش مهمی در پایداری آلودگی هوا دارد. او تأکید کرد: هرچند که تاکنون اقدامات بسیاری درجهت کاهش آلودگی هوا مانند کنترل کیفیت بنزین و ارتقای استاندارد بنزین انجام شده اما این اقدامات کافی نبوده و به*طور حتم راه درازی برای حل معضل آلودگی هوا ازجمله در کلانشهرها درپیش است.
    حسینی صدر با یادآوری ترافیک سنگین به*عنوان مهم*ترین عامل درافزایش آلودگی هوا عنوان کرد: به*طورحتم تا مشکل ترافیک حل نشود، آلودگی هوا کاهش پیدا نخواهد کرد؛ زیرا تردد خودرو در داخل ایران ٢برابر میزان جهانی بوده و روزانه بیش از ١٥*میلیون لیتر بنزین درتهران می*سوزد، بنابراین پایتخت دیگر گنجایش این تعداد ماشین را نداشته و باید سیستم*های مصرف*کننده سوخت مانند خودروها و بخاری*ها راندمانشان افزایش پیدا کند.
    سخنگوی فراکسیون محیط*زیست و توسعه پایدار مجلس با بیان این*که درحال حاضر راندمان بخاری*های گازی کمتر از ٤٠*درصد بوده و ٦٠*درصد در آنها اتلاف انرژی صورت می*گیرد، تصریح کرد: اگر موارد این*چنینی اصلاح شود، مصرف گاز درتهران و دیگر استان*های کشور به نصف کاهش پیدا می*کند؛ بنابراین پیگیری اقدامات ضعیفی مانند زوج و فردکردن اتومبیل*ها و ارتقای کیفیت بنزین هیچ مشکلی را در جهت کاهش آلودگی هوا ندارد، از این*رو بازهم باید به این نکته تأکید کرد که مصرف بنزین درتهران باید به نصف کاهش پیدا کند.

صفحه 8 از 22 نخستنخست ... 67891018 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
دوره های آلودگی هوا و صوت تیرماه 1397

تماس با مدیریت سایت 09126826597