دوره های آلودگی هوا و صوت تیرماه 1397

صفحه 2 از 13 نخستنخست 123412 ... آخرینآخرین
نمایش نتایج: از 11 به 20 از 124
  1. #11
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    13
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    آيين نامه اجرايي نحوه جلوگيري از آلودگي صوتي
    آيين نامه اجرايي نحوه جلوگيري از آلودگي صوتي
    هيأت وزيران در جلسه مورخ 1378/3/19 بنا به پيشنهاد شماره 21 - 132 مورخ 1375/1/20 سازمان
    حفاظت محيط زيست و به استناد ماده (27)قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هواـ مصوب 1374 - آيين
    نامه اجرايي نحوه جلوگيري صوتي را به شرح زير تصويب نمود:
    ماده 1 - تعاريف:
    1 - صدا يا صوت عبارت است از امواج طولي كه از ارتعاش سريع اجسام و مواد اعم از جامد، مايع و گاز
    توليد مي شود.
    2 - آلودگي صوتي عبارت است از پخش و انتشار هر گونه صوت و صدا و ارتعاش مربوط بيش از حد مجاز
    و مقرر در فضاي باز (غير سر پوشيده).
    3 - حد مجاز آلودگي صوتي كه استاندارد آلودگي صوتي هم ناميده مي شود ،عبارت است از ميزان و
    مشخصات ويژه اي كه با توجه به اصول حفاظت محيط زيست و برمبناي واحد اندازه گيري صدا براي منابع
    مولد آلودگي صوتي و فضاي مورد انتشار و محيط هاي مختلف تعيين مي شود.
    4 - واحد اندازه گيري صدا يا صوت دسي بل مي باشد
    5 - عامل آلودگي صوتي كه به اختصار عامل آلودگي نيز ناميده مي شود، عبارت است از هر شخص
    حقيقي كه اداره يا تصدي منابع ثابت و هدايت منابع سيار مولد آلودگي صوتي را خواه براي خود، يا به
    نمايندگي از طرف شخص يا اشخاص حقيقي ديگر بر عهده داشته و يا شخصاً به طرق مختلف عامل ايجاد
    آلودگي است.
    6 - منابع و كانونهاي آلودگي صوتي كه به اختصار منابع آلوده كننده ناميده مي شود، عبارتند از:
    الف - نيروگاهها و پالايشگاهها
    ب - كارخانه ها و كارگاهها
    ج - وسايل نقليه موتوري اعم از هوايي، دريايي، زميني و زير زميني
    د - فرودگاهها، پايانه هاي حمل و نقل و توقفگاههاي دائمي وسايل نقليه موتوري
    هـ - تعميرگاههاي وسايل نقليه موتوري و آن دسته از واحدهاي صنفي كه فعاليت آنها با آلودگي صوتي
    ملازمه دارد.
    و - ميادين تير و محلهاي تمرين نظامي.
    ز - ساير منابع مانند ژنراتورها و موتورهاي توليد برق ، استقرار بلندگوها در اماكن عمومي و محوطه هاي
    غير سرپوشيده، مباشرت به هر عمل يا ترك عمل كه ايجاد آلودگي صوتي نمايد.
    7 - منظور از سازمان، سازمان حفاظت محيط زيست و مقصود از قانون، قانون نحوه جلوگيري از آلودگي
    هوا – مصوب 1374/2/3 - مي باشد.
    ماده 2 - مبادرت به هر گونه اقدامي كه موجبات آلودگي صوتي را فراهم نمايد ممنوع مي باشد. حد مجاز
    يا استاندارد آلودگي صوتي توسط سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري دستگاههاي ذي ربط تهيه و
    به تصويب شوراي عالي محيط زيست مي رسد.
    ماده 3 - سازمان ضمن شناسايي منابع و كانونهاي آلودگي موضوع بند(6) ماده (1) اين آيين نامه و
    تعيين ميزان آلودگي آنها بر اساس استانداردهاي موضوع ماده (2) مراتب را به عامل يا عاملين منابع
    مذكور اعلام نموده و مهلت مناسبي را براي رفع آلودگي تعيين مي كند.
    عاملين منابع صوتي مذكور مكلفند در مهلت مناسب تعيين شده حسب موردنسبت به رفع آلودگي صوتي
    اقدامي نمايند.
    تبصره - روشهاي سنجش ميزان آلودگي صوتي و شرايط ارائه نتايج مربوط توسط سازمان تعيين و بنا به
    مورد به عاملين اعلام خواهد شد.
    ماده 4 - در صورتي كه عاملين آلودگي در كارخانجات و كارگاهها در پايان مهلت مقرر نسبت به رفع
    آلودگي صوتي اقدام ننمايند، از فعاليت اينگونه منابع به ترتيب مقرر در ماده (16) قانون ممانعت به عمل
    خواهد آمد.
    ماده 5 - سازمان مجاز است در اجراي وظايف قانوني خود و اطمينان از رعايت مفاد قانون و اين آيين
    نامه هر زماني كه لازم بداند هريك از منابع آلوده كننده را بازرسي نمايد.
    تبصره - با عاملين و يا هر شخص ديگري كه به طور مستقيم يا غير مستقيم از انجام بازرسي و يا تعيين
    ميزان آلودگي صوتي جلوگيري نموده و يا از ارائه آمار و اطلاعات مورد نياز سازمان خود داري نمايد طبق
    ماده (30) قانون رفتار خواهد شد.
    ماده 6 - مراكز معاينه و آزمايش وسايل نقليه موتوري موضع ماده (5) قانون موظفند انواع وسايل نقليه
    موتوري مورد بازديد را از جهت استانداردها و حد مجاز آلودگي صوتي نيز تحت آزمايش و معاينه قرار
    دهند.
    ماده 7 - به كار انداختن و تردد هر گونه وسيله نقليه موتوري مولد آلودگي صوتي ممنوع مي باشد.
    نيروي انتظامي از تردد هر نوع وسيله نقليه موتوري فاقد گواهينامه موضوع ماده (6) ممانعت به عمل
    آورده و عاملين يا رانندگان اينگونه وسايل نقليه را به مجازاتهاي مقرر در ماده (32) قانون محكوم خواهند
    نمود:
    ماده 8 - توليد كنندگان، سازندگان و وارد كنندگان وسايل نقليه موتوري موظفند هنگام ساختن و
    توليد يا وارد كردن وسايل نقليه موتوري و قطعات آنها(انباره - اگزوز - لاستيك - بوق - لنت ترمز - انواع
    ياتاقان و بلبرينگ) استانداردها و حد مجاز آلودگي صوتي حاصل از اينگونه منابع را كه توسط سازمان در
    اختيار آنان قرار خواهد گرفت، رعايت نمايند.
    ماده 9 - كليه هواپيماهايي كه در ايران ثبت مي شوند و يا در آسمان ايران به پرواز در مي آيند يا در
    فرودگاههاي آن تردد مي نمايند، ملزم به رعايت ضوابط و استانداردهاي سازمان هوانوردي بين المللي
    (IOCAO - 1974 ) مي باشند.
    تبصره 1 - نظارت بر اجراي اين ماده بر عهده سازمان هواپيمايي كشوري است.
    تبصره 2 - رسيدگي به شكايتهاي واصله به سازمان محيط زيست از طريق سازمان هواپيمايي انجام
    خواهد شد.
    ماده 10 - احداث و توسعه و تغيير محل فرودگاهها، پايانه هاي حمل و نقل و توقفگاههاي دائمي وسايل
    نقليه موتوري سنگين موكول به انجام ارزيابي زيست محيطي بر اساس الگوي مصوب شوراي عالي محيط
    زيست و تأييد سازمان حفاظت محيط زيست براي استقرار در محل مناسب از جهت رعايت حد مجاز
    آلودگي صوتي مي باشد.
    تبصره: انجام ارزيابي زيست محيطي در فرودگاهها ،با همكاري سازمان هواپيمايي كشوري انجام خواهد
    شد.
    ماده 11 - استقرار و فعاليت تعميرگاههاي وسايل نقليه موتوري و واحدهاي صنفي آلوده كننده موضوع
    بند هـ رديف (6) ماده (1) اين آيين نامه موكول به رعايت حد مجاز آلودگي صوتي مي باشد.
    عاملين اينگونه منابع آلوده كننده موظفند حد مجاز آلودگي مربوط را رعايت نمايند در غير اين صورت به
    مجازاتهاي مقرر در ماده 32 قانون محكوم خواهند شد.
    ماده 12 - در صورتي كه رفع آلودگي صوتي ناشي از فعاليت منابع آلوده كننده موضوع ماده (12) اين
    آيين نامه كه در داخل محدوده شهرها و نقاط مسكوني استقرار دارند به طرق ديگري جز انتقال آنها به
    محلهاي مناسب امكان پذير نباشد، طرح انتقال اينگونه منابع توسط سازمان و با همكاري وزارت كشور
    (شهرداريها و بخشداريها)،وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و پس از تصويب هيأت وزيران به مورد اجرا
    گذاشته خواهد شد.
    ماده 13 - سازمان موظف است به منظور كنترل و جلوگيري از ايجاد آلودگي صوتي توسط ساير منابع
    آلوده كننده (موضوع بندهاي « ح» ، «و» ، «ز» جزء(6) ماده (1) ممنوعيتها و محدوديتهاي نوعي،
    كمي، زماني و مكاني را تعيين و به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست برساند.
    تبصره - عاملين اين قبيل منابع آلوده كننده كه به علت رعايت ممنوعيتها و محدوديتهاي برقرار شده
    توسط سازمان موجبات آلودگي صوتي را فراهم نمايند، به مجازات مقرر در ماده (32) قانون محكوم
    خواهند شد.

  2. #12
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    13
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    مفاهیم: آلودگی صوتی چیست؟
    اجتماع > محیط زیست ایران - همشهری آنلاین-المیرا صدیقی:
    سر و صدای زیاد در شهرها همه را کلافه می*کند. انگار آلودگی صوتی بخشی از زندگی شهری شده*است.
    سر و صدای زیاد و در واقع همان آلودگی صوتی طولانی مدت در محل کار، قدرت شنوایی را چنان تدریجی و بدون درد و رنج از بین می*برد که شما متوجه این زوال تدریجی نخواهید شد.
    بخش*هایی از گوش که وظیفه آنها انتقال اصواتی با فرکانس بالا است، اولین قسمتهایی هستند که دچار آسیب می*شوند و اولین عارضه آلودگی صوتی را برایتان به ارمغان می*آورند.
    حالت زنگ زدن یا وز وز گوش[چرا گوش هایم زنگ می*زند؟] در افردی که مدام در معرض صداهای بلند قرار دارند و اولین نشانه هایی است که معمولا در کارگرانی که در کارخانه های پر سر و صدا کار می*کنند آشکار می*شود.. و متاسافته تحقیقات نشان داده است که در بسیاری از مواردی که فرد شنوایی خود را به دلیل آلودگی صوتی از دست می *دهد، درمانی برای او وجود ندارد و وسایل کمک شنوایی تنها میتوانند صداها را تقویت کنند اما نمیتوانند شنوایی عادی را به فرد بازگردانند و وی برای همیشه قدرت شنوایی درست خود را از دست می*دهد.[چطور گوش زنگ می*ز*ند؟]

    در کنار از دست دادن قدرت شنوایی در موارد حاد آلودگی صوتی، مشکلاتی همچون سردرد و خستگی و سوهاضمه نیز برای افراد در معرض سر و صدا بوجود می*آید که پزشکان علت آنها را سر و صدای بیش از حد در محیط عنوان می*کنند.



    اطلاعات مفید در مورد صدا
    بلندی صدا با واحدی به نام دسیبل اندازه گیری می*شود. میزان حساسیت به صدا در هر فرد متفاوت است، اما متخصصین اعتقاد دارند که هنگامی به شنوایی آسیب می*رسد که صدا بلندتر از 85 دسیبل باشد، که چیزی در حدود صدای یک ترافیک سنگین است که ما هر روزه با آن مواجه هستیم .

    محققان در آخرین تحقیقات خود همچنین در یافته*اند که هرچه صدا بلندتر و بیشتر باشد، شانس از بین رفتن شنوایی بیشتر است. البته طول مدت شنیدن صدا هم بسیار مهم است. برای مثال قرار گرفتن در معرض صدایی با بلندی 109 دسیبل، بیش از دو دقیقه، بسیار خطرناک است.

    اگر سر و صدا به قدری بلند باشد که شما برای اینکه صحبت کنید مجبور به فریاد زدن شوید، اگر گوشتان زنگ می*زند یا حس می*کنید صدا در گوشتان می*پیچد، باید بدانید که صدا بیش از حد بلند و خطرناک است و شما در معرض خطر جدی هستید.

    دقت داشته باشید که عامل صدا ، انسان و سایر موجودات زنده را از بین نمی*برد و هرگز نمی*تواند مرگ آور باشد اما باعث ضعف شنوایی ، ناشنوایی و ناراحتی*های عصبی می*شود که بیشتر در جوامع صنعتی پدید می*آید .این در حالی است که صدا*های شدید کوتاه مدت در انسان باعث ناشنوایی موقت در افراد می*شود.

    اثرات آلودگی صوتی
    آزمایشات روی حیوانات نشان می*دهند که صدای به شدت 160-150 دسی*بل برای بعضی حیوانات کشنده و مرگبار است. این حیوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعی ، فلج و رعشه دچار می*شوند که همین علائم در انسانها رنگ*پریدگی و بالارفتن فشارخون است. کاهش درجه حرارت بدن و انقباض رگها بیشتر می*شود و درجه حرارت بدن نیز کاهش می*یابد.

    از شایع *ترین بیماری*های ناشی از صداهای بلند که در کارگران کارخانجات چوب*بری که با اره کار می*کنند بیشتر دیده می*شود بر اثر صدای 125 بالای دسی بل است که سبب می*شود که زمانی که شبها کارگران به خانه برمی*گردند انگشتان آنها سبز رنگ بعد سفید شود که علائم بیماری وازواسپاستیکاست. در این بیماری انقباض رگها و نارسایی در جریان خون عارض می*شود و بیماری انگشتان مرده هم نام گرفته است.

    برای عدم ابتلا به هر کدام از این نشانه*ها و علائم بهتر است سعی شود تا در حد امکان در محیطهایی که صدا بسیار بالا است حضور پیدا نکرد تا این عضو بدن را تا این حد مورد فشار و آزار قرار ندهیم و خود نیز آسیب نبینیم.[

  3. #13
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    13
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    بررسي آلودگي صداي مدارس و راههاي رفع آن
    طرح هاي تحقيقاتي سازمان - تمامی اسناد

  4. #14
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    13
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array

    ارزيابي شاخصهاي آلودگي صوتي در بافت قديم شهر بيرجند در سال 1389


  5. #15
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Nov 2015
    سن
    26
    نوشته ها
    13
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array

    بررسى آلودگى صوتى در فرآيندهاى اكتشاف و توليد نفت و گاز


  6. #16
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    سن
    28
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    آلودگی هوا با توجه به پیامدهای زیانبارش به یکی از ملموس*ترین معضلات زیست محیطی تهران، پایتخت ایران و چندین شهر دیگر ایران تبدیل شده*است. آمارها نشان می*دهد که در روزهای تشدید آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» افزایش می*یابد. بیشترین عامل مرتبط با تشدید بیماری*های سیستم قلبی، عروقی و ریوی، افزایش آلاینده*های دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن است، به طوریکه «آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی*ها شده*است»[۱].

    بنابر نظر برخی از کارشناسان محیط زیست، نخستین زنگ خطر جدی دربارهٔ آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۷۴ به صدا درآمد.[۲]. در آن هنگام نزدیک به یکصد نفر از کارشناسان و مدرسان محیط زیست، جغرافیا و شهرسازی در پی نشستی در سالن اجتماعات پارک شهر تهران، متنی موسوم به بیانیه «هوای تهران ۷۴» منتشر کردند که در آن برای نخستین بار از آلودگی هوای پایتخت به عنوان یک «بحران ملی» که راه مقابله با آن «عزم ملی» است، نام برده شد.

  7. #17
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    سن
    28
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    آلودگي خانگي :
    آلودگي خانگي در اثر فعاليتهاي خانگي يا نظافت منازل يا استفاده از حشره*كشها جهت نظافت و نگهداري منازل ايجاد مي*شود. اگرچه مقدار اين آلودگي در مقايسه با منابع ديگر زياد نيست اما همين مقدار به تغيير كيفيت محيط شهري كمك مي*كند. روشهاي صحيح نگهداري منازل به كاهش آلودگي كمك خواهد نمود.

  8. #18
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    سن
    28
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    -* آلودگي صنعتي:
    آلودگي ناشي از صنايع منبع اصلي آلودگي است كه در اثر فعاليتهاي مصنوعي ايجاد مي*شود. در ميان صنايع نيروگاههاي حرارتي، كارخانه*هاي توليد مواد شيميايي، سيمان سازي، كاغذسازي، نساجي، دباغي و غيره منابع اصلي آلودگي هوا هستند. بكارگيري روشهاي مناسب كنترل آلودگي در كاهش آلودگي منابع كمك خواهد كرد.

  9. #19
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    سن
    28
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    3-2-3- آلودگي ترافيك (حمل و نقل):
    آلودگي ناشي از حمل و نقل بعلت شهرسازي بي*رويه و سريع به اندازه آلودگي صنعتي مهم و از اهميت برخوردار مي*باشد. آلودگي ناشي از حمل و نقل و وسايل نقليه به شكل گازهاي خروجي از اگزوز، ذرات معلق، صدا و غيره مي*باشد. اين آلودگي با اتخاذ روشهاي برنامه*ريزي كشوري، منطقه*اي و شهري و استفاده از اتومبيلها و سوخت*هاي مناسب همراه با اعمال تكنولوژي كنترل آلودگي به حداقل مي*رسد.
    اما EPA منابع عمده آلودگي هوا را به صورت زير طبقه*بندي كرده است:
    الف: حمل و نقل مانند: كشتي*ها، هواپيماها، قطارها و اتومبيلها
    ب: احتراق سوخت از منابع ثابت مانند نيروگاههاي برق و غيره
    ج: فرآيندهاي صنعتي مانند: كارخانه*هاي فولادسازي، نساجي و كاغذسازي
    د: دفع مواد زائد جامد مثل: سوزاندن زباله درفضاي باز، دفن بهداشتي زباله و سوزاندن زباله با دستگاه زباله*سوزي
    ي: فرآيندهاي متفرقه نظير فعاليتهاي خانگي مانند : كاربرد حشره*كشها و تميز كردن حشره كش

  10. #20
    Junior Member
    تاریخ عضویت
    Dec 2015
    سن
    28
    نوشته ها
    26
    پسندیده
    0
    مورد پسند : 0 بار در 0 پست
    میزان امتیاز
    0
    Array
    4- عوامل مؤثر بر آلودگي هوا
    عواملي كه بر آلودگي هوا تأثير مي*گذارند به شرح ذيل مي*باشند.

    1-4-* خصوصيات هواشناسي
    پارامترهاي جوي مانند اندازه و جهت باد، ميزانهاي افت اتمسفري ، رطوبت نسبي و غيره يك منطقه، آلودگي هوا را تحت تأثير قرار خواهد داد. باد با حركت افقي آلاينده را حمل و جابجا خواهد نمود.
    آلودگي حمل شده توسط سرعت رو به پايين باد. غلظت آلاينده*ها در سطح زمين اساساً به اندازه و جهت باد و ميزان افت بستگي دارد. تغيير درجه حرارت هوا با افزايش ارتفاع سبب حركت نسبتاً سريع آلاينده*ها مي*گردد.

صفحه 2 از 13 نخستنخست 123412 ... آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
دوره های آلودگی هوا و صوت تیرماه 1397

تماس با مدیریت سایت 09126826597